Bestel voor 20 december 22.00 uur om er zeker van te zijn dat je pakket op tijd aankomt.

Heb je vragen? Bel 03 808 33 80

Mijn winkelmand
Mijn winkelmand (0)

Je winkelwagen bevat geen artikelen.

Heb je vragen? Bel 03 808 33 80

Op bezoek bij MYOMY

Interview met MYOMY

 

Tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week staat Nederland in het teken van duurzame mode. De consument is zich steeds meer bewust van de impact die de mode industrie heeft op de gezondheid van planeet & mens en kiest voor een duurzamer bestaan, waaronder het aankopen van duurzame mode. MYOMY Do Goods is een Fair Trade merk dat bekend staat om zijn opnieuw uitgevonden iconische designs van over de hele wereld; uniek, tijdloos en herkenbare klassiekers uit het dagelijks leven. Marja Baas, oprichter van MYOMY, vertelt het verhaal achter het merk en meer...


 

Nieuwsgierig geworden? Lees hier het gehele interview.


Hoe is het merk MYOMY Do Goods ontstaan?

MYOMY is ontstaan toen ik iemand tegenkwam, een vrijwilliger, die voor Fair Trade Europe naar India werd gestuurd om een Fair Trade werkplaats in leer te helpen om hun producten beter af te stemmen op de westerse markt. Hij vroeg mij om hulp en toen dacht ik: Nou dat is leuk, dat gaan we doen! Ik heb gelijk hulp gevraagd van de Design Academy, daar hele goede ontwerpers ontmoet en zo is het begonnen.

 

Waar komt de naam MYOMY Do Goods vandaan?

Ik denk dat als je iets wilt doen wat dicht bij je hart ligt, of het nou een mooie tas kopen of iets doen voor een betere wereld is, dan begin je met MY. Het komt toch van jezelf en Do Goods is natuurlijk waarom we er zijn.

 

Wanneer realiseerde jij je dat MYOMY een succes was?

In het begin was het natuurlijk wel spannend. Hoe gaat dit aanslaan? Vinden mensen het mooi? Totdat een MYOMY tas per toeval in de krant stond. Daar hebben wij enorm veel reacties op gekregen. Waaronder ook reacties van de pers en van modejournalisten. We werden vaak opgebeld door winkels die ons merk graag wilden verkopen. We realiseerden ons vanaf dat moment dat MYOMY echt een succes was.

 

Hoe draagt het merk bij aan een betere wereld?

Het begint natuurlijk bij ons met Fair Trade productie . Fair Trade is van de World Fair Trade Organization. Dat is een organisatie die garandeert dat mensen die op deze manier werken een beter leven hebben. Een beter leven dus volgens de 10 regels van de WFTO, de World Fair Trade Organization. Dat is gelijkheid voor mannen en vrouwen, goede werkomstandigheden, een goede betaling en dat de kinderen naar school gaan, er is gezondheidszorg. Eigenlijk een heel scala aan zaken.

 

Hoe bewaak je de productie vanuit Nederland?

Nou, vanuit Nederland… We zijn ook wel zeker 2 á 3 keer per jaar in India. Voor de rest hebben we eigenlijk dagelijks contact met onze partners daar. We kennen elkaar door en door. We kennen elkaars families. We zijn echt een team.

 

Wat is volgens jouw de grootste misvatting op het gebied van duurzaamheid?

Er zijn veel mensen die duurzaam en Fair Trade met elkaar verwarren. Ik vind het sowieso al fijn als mensen erover nadenken, dat is al een pré. Maar duurzaam kan ook zijn dat het lang meegaat. Wij combineren dat graag natuurlijk, maar dat is misschien nog wel de grootste misvatting.

 

 

Als partner van de Dutch Sustainable Fashion Week waarin de mode centraal staat, in hoeverre denk je dat de Nederlandse consument zich ervan bewust is?

Ik denk dat dat een enorm groeiend bewustzijn is. Je merkt dat het voorheen echt de oudere mensen waren die zich er meer zorgen over maakten. Je merkt nu dat heel veel jongeren heel erg daarmee bezig zijn.

 

Hoe blijf je als merk vernieuwend en trouw aan je merkwaarden?

Zolang ik in beeld ben is trouw zijn aan onze merkwaarden voorwaarde nummer 1. Ons gehele team bestaat uit professionals die daadwerkelijk het verschil willen maken. Daarnaast worden onze Fair Trade leveranciers elke twee jaar geaudit. Er wordt heel strak op toegeleefd dat ze daadwerkelijk Fair Trade te werk gaan. Wij hebben onlangs een impactrapport gemaakt, waarin onder andere staat waar we nu precies staan en wat we hebben bereikt. We kunnen er ook heel trots op zijn dat we inmiddels 100 medewerkers in dienst hebben.

 

Houdt MYOMY rekening met de modetrends?

Deels, wij zijn niet een trendy bedrijf wat met iedere modewind meewaait. Dat past ook niet bij ons hart, bij onze filosofie. Wel willen we dat producten langer meegaan en mooier worden met de tijd. We kijken naar wat de consument beweegt en hoe we de consument kunnen helpen om over een zo mooi mogelijke tas te beschikken die bij hun modebeeld past.

 

De My Paper Bag kunnen we wel een iconische tas noemen. Waar heeft de tas haar succes aan te danken?

Ons vertrekpunt is ‘iconic’ design. Iconic is een term dat veel gebruikt wordt, maar voor ons gaat het om producten oftewel iconen waar we dagelijks mee in aanraking komen. Een papieren tasje is zoiets wat iedereen kent. Wij hebben daar een hele mooie tas van weten te maken. De My Paper Bag herken je al van verre en dat is een heel belangrijk aspect van al onze ‘iconic’ designs.

 

Wat kunnen we in de toekomst verwachten?

Binnen onze bestaande icons veel vernieuwing. We zijn momenteel bezig met Winter 2018 en Zomer 2019. Ik kan daar nog niks over verklappen, maar je kunt echt iets moois verwachten.

 

Wat doe je er zelf aan om zo duurzaam mogelijk te leven?

Het is een manier van leven geworden. Ik leef nog niet 100% duurzaam, maar ik streef er wel naar. We hebben al zonnepanelen voor het huis, ik ga elke dag lekker op de fiets naar werk en probeer zo veel mogelijk duurzame mode te dragen. Dat is iets waar je steeds meer van kunt krijgen, een hele mooie ontwikkeling wat mij betreft.

 

Nu willen wij nog een ding dolgraag weten, wat zit er in jouw tas?

Een van mijn lievelingsdingen in mijn tas is mijn babytasje van MYOMY. Daar bewaar ik mijn sleutels in. Dat vind ik gewoon ontzettend leuk. En iedereen aan wie ik het laat zien vind dat ook, dat maakt me blij!

 

Priscilla Wirdjo
10-10-17 10:53
Meer van deze blogger
0 Reactie(s)

VISIT DUIFHUIZEN BAGS & TRAVEL!
Looks like you’re visiting us from abroad.
We recommend you to visit www.duifhuizen.com for up to date shipping information and prices.